5 mei 2023
Na een zeer goed bevallen serie masterclasses in het voorjaar 2022, is de NSKA een vaste verbintenis aangegaan met Pierre Colombet, primarius van het Quatuor Ébène. Wij verwelkomen hem nu weer, samen zijn collega, altvioliste Marie Chilemme.
"We need the inspiration by the audience."
Aldus Ébène in een interview in 2020, een citaat dat het uitgangspunt werd voor hun "Beethoven Around the World"-project. Met het opnemen van alle 16 strijkkwartetten van Beethoven, verspreid over 6 continenten, vierde het ensemble zijn 20-jarig jubileum, bekroond met concerten in o.a. de Philharmonie de Paris, Carnegie Hall New York, het Verbier Festival en het Konzerthaus in Wenen.
Het Franse Quatuor Ébène geldt als een baken onder de mid-career ensembles qua muzikaliteit en carrière. Na hun studies bij het Quatuor Ysaÿe (o.a. bij onze docent Luc-Marie Aguera), Eberhard Feltz (eveneens docent aan de NSKA), Gábor Takács en György Kurtág, volgde hun ongeëvenaarde succes op het ARD Wettbewerb in 2004, de Borletti-Buitoni Trust in 2007 en de Frankfurter Musik Preis in 2019, als eerste ensemble. Kenmerkend is hun frisse nieuwsgierigheid om ook in andere genres te duiken ("A string quartet that can easily morph into a jazz band", aldus de New York Times in 2009).
Deze masterclass is mogelijk dankzij de gulle donatie vanuit de gebroeders Mark en Menno Olie.
Het Quatuor Ébène maakt op 25 mei zijn debuut in TivoliVredenburg en gaat op 27 mei door naar het Oranjewoud Festival.
Het schema van deze masterclass-dag volgt t.z.t. hier, inclusief welke masterclasses openbaar toegankelijk zijn.
Locatie: De Utrechtse Muziekschool, Domplein 4, Utrecht
Kijk naar een kort portret van het Quatuor Ébène door Co Mertz uit 2019:
En een trailer van de film '4' door Daniel Kutschinski uit 2015:
5 mei 2023
De NSKA feliciteert het jonge internationale Paddington Trio met de Parkhouse Award 2023! Aan het winnen van deze internationale tweejaarlijke competitie in Wigmore Hall in Londen is een groot aantal concerten verbonden, wat een stimalans zal zijn voor de carrière van dit jonge ensemble.
Opgericht tijdens de Corona-pandemie op het gelijknamige treinstation in Londen, heeft het Paddington Trio zich snel gevestigd als opkomend en veelzijdig nieuw ensemble. Geprezen voor hun "genuanceerde en krachtige uitvoeringen", won het trio al diverse 1ste Prijzen: de 70th Royal Over-Seas League Competition, de NEW FORMATS Project Prize 2022 in Graz en de Clara Schumann International Competition.
Het Paddington Trio bestaat uit Tuulia Hero (viool), Patrick Moriarty (cello) en Stephanie Tang (piano), alledrie afgestudeerd aan de Guildhall School of Music & Drama in Londen waar ze dit seizoen als Fellow aan verbonden zijn. Marc Danel werkte voor het eerst met dit veelbelovende ensemble tijdens het Schiermonnikoog Festival afgelopen maart. Op zoek naar een Academie die een langdurige leerlijn biedt op het gebied van kamermuziek, meldden zij zich meteen aan voor ons deeltijd À la Carte-programma.
Het Paddington Trio over deze prijs en hun kennismaking met de NSKA:
"We are so excited for what’s ahead as the prize includes our own lunchtime recital in Wigmore in the next season, along with many other wonderful concert engagements around the UK. We were so inspired by our time in Utrecht [afgelopen april, red.], and working with NSKA, yourself and Marc is something that we have not experienced before. We are completely amazed by the support that we have received by you and by the changes in our performance in result of such a small number of lessons with Marc. We look much forward to all the sessions in the near future!"
Deze overwinning van het Paddington Trio haalde ook het internationale platform The Strad.
Geniet van het Paddington Trio in deze video van de finale van de Royal Overseas League International Chamber Music Competition in 2022 in Wigmore Hall (vanaf 1:14:00):
5 mei 2023
Op 6 & 7 mei organiseert de SQBA het Kronos' 50 for the Future-weekend, waar vijftig gloednieuwe kwartetwerken en een interessante randprogrammering worden gepresenteerd. Kronos’ Fifty for the Future kwam tot stand vanuit de jarenlange samenwerking van het Kronos Quartet met vooraanstaande en opkomende componisten. De vijftig stukken weerspiegelen de klank van de wereld, gecomponeerd door de meest uiteenlopende en boeiende componisten van deze tijd. Het programma wordt voor een groot deel ingevuld door studenten en alumni van de NSKA: het ADAM, Animato, Belinfante, Matangi, Ragazze en het Ruysdael Quartet.
In samenwerking met het Muziekgebouw aan 't IJ en het Ragazze Quartet, presenteert de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam: Kronos’ Fifty for the Future. Het Amerikaanse Kronos Quartet heeft vijftig componisten uit alle windstreken uitgenodigd om een nieuw strijkkwartet te schrijven: Kronos’ Fifty for the Future. Op 6 en 7 mei 2023 staan het Muziekgebouw en het BIMHUIS in het teken van Kronos’ Fifty for the Future, het magnum opus van het Kronos Quartet.
Het ADAM Quartet was deze week volop in het nieuws vanwege dit project. Lees dit interview in Het Parool op 3 mei en geniet van deze podcast "Klassiek Inside" "Op zoek naar de Traan" van NPO Klassiek. Violiste Hannelore de Vuyst vertelt over het belang van het programmeren van hedendaagse muziek voor het aantrekken van een jong publiek.
5 mei 2023
Een nieuw album van het Ragazze Quartet! Samen met de grensverleggende componist en altviolist Garth Knox heeft Ragazze een album uitgebracht met zijn meest recente werken, waaronder twee wereldpremières. ‘Four Into Twenty’ is speciaal geschreven voor het Ragazze Quartet en vangt de veerkrachtige tijdgeest van de jaren 1920 en 2020.
Andere stukken op het album zijn ‘Satellites’, gecomponeerd in opdracht van het Kronos Quartet en ‘Quartet for One’, gespeeld door Knox zelf, waarbij elke snaar van een altviool een lid van het strijkkwartet vertegenwoordigt. Het album is in april verschenen bij Channel Classics en te bestellen door een mail naar ragazze@ragazzequartet.nl
Ragazze: bevlogen en op het hoogste niveau. Met spraakmakende programma’s heeft het Ragazze Quartet zich ontwikkeld tot een van de meest frisse en toonaangevende stemmen in de klassieke muziek. In innovatieve programma’s gaat het de samenwerking aan met de meest oorspronkelijke stemmen in theater, dans en literatuur. Met optredens die appelleren aan alle zintuigen, slagen ze erin een publiek te winnen voor de rijke klassieke muziektraditie. Zo enthousiasmeren ze zowel de doorgewinterde luisteraar als de nieuwkomer voor het strijkkwartetrepertoire van vroeger en nu.
De 'Lockdown Blues', het 3de deel van het werk 'Four into Twenty' door Garth Knox, geschreven in 2020 in opdracht van Ragazze Quartet:
3 apr 2023
Veel componisten houden zich bezig met allerlei genres door elkaar. Schumann werkt anders. Hij stort zich op een genre, bestudeert intensief vergelijkbare werken van collega componisten en produceert daarna het ene werk na het andere. Dan werkt hij koortsachtig, vaak dag en nacht, op het manische af.
1842 is Schumanns kamermuziekjaar. In de herfst schrijft hij een pianokwartet en het zeer populaire pianokwintet. Maar eerst stort hij zich op het strijkkwartet. Zijn interesse in dat genre wordt gewekt door een paar concerten door het David Kwartet. Ferdinand David was de briljante violist en concertmeester van het Gewandhausorchester, voor wie Mendelssohn zijn vioolconcert schreef. Zijn strijkkwartet speelt tijdens die concerten ook enkele late kwartetten van Beethoven, waarvan Schumann helemaal ondersteboven is. Schumann schrijft daarover in zijn Neue Zeitschrift für Musik en constateert dat er na Beethoven eigenlijk nauwelijks kwartetten zijn geschreven, die qua niveau ook maar aan hem kunnen tippen. Behalve dan die van Mendelssohn. Wat hij vooral mist in de kwartetten van tijdgenoten als Verhulst, Spohr en Cherubini is originaliteit en poëtische diepgang. En daar wil hij wat aan gaan doen. Hij draagt zijn eigen strijkkwartetten op aan zijn vriend Mendelssohn, ‘in diepe bewondering’ en laat ze door het David Kwartet in première brengen op 13 september, als verjaarscadeau voor zijn vrouw Clara.
Als Schumann de kwartetten naar zijn uitgever stuurt. schrijft hij: ‘We hebben de kwartetten een paar keer gespeeld bij Ferdinand David thuis en zowel de uitvoerenden als de luisteraars waren er blij mee, en Mendelssohn al helemaal. Het past mij niet om er nog meer over te zeggen, maar u kunt ervan uit gaan dat ik alles in het werk heb gesteld om iets fatsoenlijks op papier te krijgen - soms denk ik zelfs dat ze het beste zijn wat ik tot nu toe heb geschreven’.
Uit: © Thijs Bonger op OpusKlassiek.nl
Over de spreker
Laura Tunbridge is als Professor of Music verbonden aan de University of Oxford, lid van de Academia Europaea en Fellow aan de British Academy. Haar liefde voor Schumann begon met een dissertatie over diens muziek bij Byron’s Manfred en de Szenen aus Goethes Faust. In 2007 verscheen haar boek Schumann’s Late Style (Cambridge Press). Naast onderzoek naar de Duitse romantiek, geeft Turnbridge inleidingen (voor o.a. het Scottish Chamber Orchestra, het Halle Philharmonic, de BBC Philharmonic en de BBC Proms), schrijft recensies en toelichtingen (voor o.a. Wigmore Hall, Barbican en het Salzburg Festival).
Wilt u vooraf al kennismaken met Laura Tunbridge en haar liefde voor Schumann? Zij maakte een podcast-serie "Unlocking late Schumann" en alle vier de afleveringen zijn te beluisteren via de University of Oxford.
Praktische informatie
De lezing is op maandag 24 april om 16.00 uur via het online platform Zoom, bij te wonen via deze link. Vergadering-ID: 844 9292 9988 Wachtwoord: 859657
De lezing duurt ongeveer een uur, met ruimte voor vragen vanuit het publiek.
Wij bieden deze serie lezingen vrij toegankelijk aan voor vakstudenten en alle liefhebbers van het strijkwartet. Voel u vrij om deze uitnodiging door te sturen aan vrienden of bekenden.
De lezing is in het Engels. Wij vragen u om op tijd in te loggen en bij binnenkomst uw microfoon te dempen. Indien u de lezing wilt bijwonen, maar onbekend bent met Zoom, gelieve dan ruim vooraf contact met ons op te nemen via info@nska.nl.
Het Quatuor Ébène speelt Schumanns Derde Strijkkwartet in a kl.t., op. 41/3. Primarius Pierre Colombet is op vrijdag 26 mei te gast bij de NSKA voor masterclasses.