Sinds 2011 is Marc Danel artistiek leider en hoofddocent van de NSKA als opvolger van Stefan Metz. Hij begeleidde Nederlandse kwartetten die nu gezicht geven aan het kamermuzieklandschap - Ragazze, Dudok, Ardemus en Animato - en buitenlandse kwartetten zoals het Quatuor Varèse en Quatuor Agate.
Marc Danel (1969) studeerde aan de Hochschule für Musik und Tanz in Keulen. Hij is primarius van het Quatuor Danel dat studeerde bij het Amadeus Kwartet, Valentin Berlinsky (Borodin Kwartet) en Fjodor Droezjinin (Beethoven Kwartet) en wordt gezien als erfgenaam van het vermaarde Russische Beethoven Kwartet en het Belgische Pro Arte Quartett.
Het Quatuor Danel wordt geroemd om zijn intense en gedurfde interpretaties van Haydn en Schubert, de integrale cycli van Beethoven, Sjostakovitsj en Weinberg, en is een belangrijk vertolker van hedendaagse muziek van o.m. Rihm, Lachenmann, Goebaidoelina en Widmann. Het kwartet speelt in de grote zalen en festivals in Europa, de VS, Taiwan en Japen en is in residence aan de University of Manchester (sinds 2005), TivoliVredenburg (2016-2019) en Wigmore Hall (2019-2021).
Marc Danel is tevens professor Viool aan de conservatoria van Lyon (Fr.) en Namen (B) en gastdocent op diverse conservatoria in Europa en daarbuiten.
Ook de andere drie leden van het Quatuor Danel zijn als docent bij de NSKA betrokken:
Gilles Millet (viool)
Hoofddocent Kamermuziek aan het conservatorium van Namen (B), artistiek leider van de Rurhof Domaine Masterclasses (B) en regelmatig te gast aan het Nationaal Conservatorium in Lyon, het ProQuartet in Parijs en elders in Europa, Azië en de VS;
Vlad Bogdanas (altviool)
Hoofd Kamermuziek aan het Pôle Aliénor d’enseignement supérieur in Poitiers;
Yovan Markovitch (cello)
Hoofddocent Kamermuziek aan het Nationaal Conservatorium in Lyon en voormalig cellist van het Quatuor Ysaÿe.
Luc-Marie Aguera studeerde onder andere aan het Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris bij Gérard Jarry (viool) en Maurice Crut en Bruno Pasquier (kamermuziek). Hij maakte deel uit van het vermaarde voormalige Quatuor Ysaÿe dat studeerde bij het Amadeus Kwartet, winnaar was van de competitie in Evian en laureaat in zowel Portsmouth als Trapani. Zij traden op over de hele wereld en maakten opnames voor Harmonia Mundi, Philips en Decca.
Luc-Marie is professor Viool en Kamermuziek aan het conservatorium CRR de Paris en graag geziene gast bij de NSKA. Twee keer per studiejaar verzorgt hij een serie masterclasses. Meer informatie vindt u in de agenda.
De Canadese cellist Denis Brott, artistiek leider van het Montreal Chamber Music Festival, is sinds 2018 regelmatig te gast bij de NSKA.
Gegrepen door kamermuziek speelde Denis acht jaar lang in het Orford Quartet waarmee hij ongeveer 25 opnames maakte. Het kwartet ontving de Grand Prix du Disque in 1988 voor de opnames van de integrale Beethoven-kwartetten en zowel in 1985 als in 1987 de Juno Awards voor de beste opname in het genre Kamermuziek. Het Orford Quartet werd uitgeroepen tot Ensemble van het Jaar 1986 door de Canadian Music Council. Brott trad daarnaast als gastspeler op met onder andere het Emerson, Tokyo and St. Lawrence Quartet.
Denis Brott wijdt zich al zijn hele leven aan het overdragen van zijn kennis en ervaring, onder meer als docent aan de University of Toronto en de Music Academy of the West in Santa Barbara. Momenteel is hij hoofdvakdocent Cello en Kamermuziek aan het Conservatoire de musique du Québec in Montréal.
Na een zeer goed bevallen serie masterclasses in het voorjaar 2022, is de NSKA een vaste verbintenis aangegaan met Pierre Colombet, primarius van het Quatuor Ébène. Wij verwelkomen hem weer in mei 2023 (samen met enkele collega's), oktober 2023 en april 2024 (zie de agenda voor data en verdere info).
"We need the inspiration by the audience."
said Raphaël Merlin in an interview with the NZZ in Spring 2020, this was one of the central ideas of their "Beethoven Around the World" project. Between May 2019 and January 2020 the quartet recorded Beethoven's 16 string quartets in a worldwide project on 6 continents. With this complete recording, the four celebrated their 20th stage anniversary, which they then crowned with performances of the complete string quartet cycle in major European venues such as the Philharmonie de Paris or the Alte Oper Frankfurt. Invitations from Carnegie Hall New York, the Verbier Festival and the Vienna Konzerthaus were also on the agenda.
After studies with the Quatuor Ysaÿe in Paris as well as with Gábor Takács, Eberhard Feltz and György Kurtág, the unprecedented and outstanding success at the 2004 ARD Music Competition followed, marking the beginning of the Quatuor Ébène's rise to fame, which resulted in numerous other prizes and awards. For example: In 2005 the quartet was awarded the Belmont Prize of the Forberg-Schneider Foundation, in 2007 it was prizewinner of the Borletti-Buitoni Trust, and in 2019 - as first ensemble ever – it was honored with the Frankfurt Music Prize.
In addition to the traditional repertoire, the quartet also dives into other styles ("A string quartet that can easily morph into a jazz band" New York Times, 2009). What began in 1999 as a distraction in the university’s practice rooms - improvising on jazz standards & pop songs - has become a trademark of Quatuor Ébène. To date the quartet has released 3 albums in these genres, Fiction (2010), Brazil (2014) and Eternal Stories (2017). The free approach to various styles creates a tension that is beneficial to every aspect of their artistic work. The complexity of their oeuvre has been greeted enthusiastically by audiences and critisc.
Joachim Eijlander was oprichter van het prijswinnende voormalige Rubens Kwartet, waarmee hij studeerde aan de NSKA en optrad in Europa, de VS en Israël. Hij trad op met het Borodin kwartet, Lisa Larsson, Robert Holl, Randall Scarlata, Inon Barnatan, Karl Leister en Godfried Hoogeveen en werkte samen met componisten als Henri Dutilleux, György Kurtág, Sofia Goebaidoelina, Louis Andriessen en Joey Roukens.
Joachim is een terugkerende gast op internationale festivals zoals Sitka (Alaska), Prussia Cove (VK), Schleswig-Holstein en Mecklenburg-Vorpommern (D). Hij verbindt zijn muziek met dansers, visual artists en wetenschappers om zo een breder publiek te inspireren. Zijn opnames van Bachs Cellosuites werden internationaal lovend ontvangen.
Meer en meer wil hij zijn kennis en ervaring ook doorgeven. Sinds 2019 is hij hoofdvakdocent aan Codarts Rotterdam en sinds 2021 in Namen (B).
Eberhard Feltz werd geboren in Kaliningrad en studeerde viool in Berlijn en St. Petersburg. Hij schoof kansen als solist en kamermusicus terzijde ten faveure van een toegewijde carrière als pedagoog. Feltz is sinds 1963 verbonden aan de Hochschule für Musik 'Hanns Eisler' in Berlijn, van 1985 tot 2002 als professor Viool en Kamermuziek. Ook internationaal is hij nog steeds een veelgevraagd docent. Feltz is mentor van talrijke dirigenten, solisten en ensembles, waaronder het Vogler, Kuss, Faust, Rubens, Atrium, Calder en Ebène Kwartet.
Sinds vele jaren is Feltz een graag geziene en gewaardeerde gast bij de NSKA en verzorgt twee masterclass-series per studiejaar. Meer informatie vindt u in de agenda.
Simone Gramaglia is in november 2022 voor het eerst te gast bij de NSKA. Het markeert de samenwerking met 'Le Dimore del Quartetto', een concertorganisatie die vanuit Milaan contacten heeft in een groot deel van Europa en waaraan Simone als artistiek leider aan verbonden is.
Link naar een interview met Simone wat hem drijft als musicus.
A versatile instrumentalist and an intellectually curious artist, Simone Gramaglia is considered one of the finest violists of his generation.
His teachers were L. Brusini, B. Giuranna and M. Kugel. His studies with H. Beyerle were fundamental to his education in the art of chamber music.
He began studying the viola at the age of 16, after having previously studied the piano and flute. He earned his diploma six years later, and immediately embarked on an international concert career.
As a founder member of the Quartetto di Cremona, founded in 2000, Gramaglia is passionately dedicated to chamber music and collaborates with numerous artists including Antonio Meneses, Lawrence Dutton, Jamie Walton, Eckart Runge, Giovanni Sollima, David Orlowsky, the Pavel Haas String Quartet and the Emerson String Quartet, and performs in the most prestigious concert halls in the world (among others, Lincoln Center in New York, the Konzerthaus in Berlin, Wigmore Hall in London, the Concertgebouw in Amsterdam, Santa Cecilia, NCPA Beijing, the Salle Gaveau in Paris, and the Teatro Colon in Buenos Aires).
Since 2012 he has performed in a duo with guitarist Luigi Attademo, with whom he recently recorded an album dedicated to the works of Niccolò Paganini, which was very well received by critics. It included Gramaglia’s own transcriptions of the six Op. 2 sonatas, the famous Sonata Concertata and the original version of the Sonata per la Gran Viola, which he has also performed with numerous orchestras.
In addition to his teaching activities, he is intensely dedicated to supporting young musicians, in particular young string quartets, string trios and piano trios, through the international initiative “Le Dimore del Quartetto.” He serves as artistic director of the project and has selected over fifty young ensembles from all over the world as participants.